Verkenning Nieuwe Vecht
Dinsdag 5 november heeft het bestuur, Tauw en Vollmer en partners de inrichtingsplannen
voor de Nieuwe Vecht gepresenteerd. Circa 50 aanwezigen hebben daarna aan
6 tafels over deze plannen van gedachten gewisseld. Met dank aan wethouder
Jaap van Waveren die een afsluitende conclusie formuleerde en het Stichtingsbestuur
complimenteerde. De verkenningsnota zal nu verder uitgewerkt worden aan de
hand van de gemaakte op en aanmerkingen.
Van de noordkant bezien komt de weg aan de huiszijde te liggen, waarvoor het
huidige plantsoen wordt uitgegraven. Weg en water kruizen elkaar via een ophaalbrug.
SRN stelt eisen aan de doorvaarthoogte van 3 meter , waardoor er een brug
van circa 2.4 meter hoogte boven maaiveld zou komen te liggen. Dit wordt planologisch
en esthetisch niet als waardevol beschouwd. Nog los van de aansluiting op
de Eilandseweg en de Dammerweg. Bediening van deze brug zal moeten worden
afgestemd op de opening van de brug van de Zanderijsluis, zodat men niet 2
maal achter elkaar moet wachten. Anderszins zou de opening van de brug niet
in de spitsuren kunnen plaatsvinden. Gedacht wordt aan bediening op afstand.
De weg wordt 6 meter breed en de vaart 11 meter.
Naast elkaar liggen dan Dammerweg, Nieuwe Vecht, Nieuwe Dammerweg en Reeweg.
Dit loopt door tot de Philips van Wassenaarlaan waar de Dammerweg het water
kruis en samengaat met de Dammerweg. De industriële en agrarische bedrijven
aan de Reeweg hebben dan directe ontsluiting op de doorgaande weg. De Dammerweg
wordt dan voor dit deel ventweg met een geringere breedte. Hierdoor ontstaat
bij watersportvereniging de Spiegel ruime parkeer gelegenheid.
Vanaf de Ph van Wassenaarlaan gaat het verkeer over de Dammerweg door het
dorp. De nieuwe vaart komt te liggen tegen de Voorstraat en heeft een breedte
van 11 meter tot het huidige plein. Daar treedt er een versmalling op en wordt
het 7 meter breed. Deze versmalling is tot de Brugstraat en daarna wordt het
water weer 11 meter breed.
Vanaf de Torenweg komt het water te liggen tegen de oude dijk aan waardoor
de Nieuwe Overmeerseweg enkele meters moet opschuiven. Ter hoogte van de punt
is een ophaalbrug gedacht die als typisch Vechtbrug te boek staat. Hierdoor
hoeft het doorgaande verkeer bij opening niet te wachten en wordt niet het
risico gelopen dat woonwijk of ventweg Overmeerseweg als sluiproute gebruikt
zullen worden.
Voor de doorvaart door het dorp wordt uitgegaan van bruggen met een doorvaarthoogte
van 1,25-1,30 meter. Bij Torenweg, Ruysdaalstraat en Ph van Wassenaarlaan
komen bruggen te liggen voor auto's fiets en voetgangers. In het centrum is
een x-vormige brug voor fietsers en wandelaars gedacht. Rollator gebruikers
moeten er net zo gemakkelijk gebruik van kunnen maken als het Kuyerpad bij
de Kerkstraat. Door een langere aanloopweg ontstaat een gering talud.
Waterhoogte is -40 cm NAP terwijl de Voorstraat ligt op een hoogte van +60
cm NAP. Verkregen hoogte is dan al 100 cm = 1 m. De brug zal een hoogte van
25-30 cm hoogte boven de weg komen te liggen. Met een brugdikte van 20 cm
betekent dit dat de bovenzijde 45-55 cm boven de Voorstraat uitkomt. Bij een
aanloop van 5 meter is er een stijging van 10 cm per meter.
Het dijklichaam zal op de diverse lokaties verschillend zijn. Dammerweg ligt
op een hoogte van -30-60 cm NAP. De Overmeerseweg -30 cm NAP. Het dijklichaam
of kade moet minstens 40 cm boven het water uitsteken, het water is -40 cm
NAP zodat de kades minstens 60 cm hoog moeten zijn aan de kant van Dammerweg
en Overmeerseweg.
Het oude dijklichaam Slotlaan, Voorstraat, en Reeweg hebben voldoende hoogtes
van +30 cm. Hier hoeft geen extra verhoging te worden aangebracht. Alleen
zal een onderzoek naar de kwaliteit gedaan moeten worden nu ze zolang niet
in gebruik zijn geweest. Ter hoogte van de Reeweg zal er ook aan de westzijde
een kade gemaakt moeten worden. De grasbaan heeft een hoogte -15 cm NAP, zodat
er een kade van minstens 15 cm nodig zal zijn.
Het Waterschap AGV wil een duurzaam dijklichaam waarbij rekening wordt gehouden
met een inklink van 1 cm per jaar. Daarom zou boven de gewenste hoogte nog
een extra verhoging van 30-50 cm nodig zijn. Dit zou eventueel omzeild kunnen
worden door aan noord en zuidzijde de faciliteiten voor een noodkering aan
te leggen.
Het afmeren kan langs de oevers plaatsvinden. Er blijft dan genoeg ruimte
voor de andere schepen om erlangs te varen. Voor de grotere boten zal er ter
hoogte van het dorp een zwaaikom komen om te keren. Deze keer mogelijkheid
zal een doorsnede van 14 meter dienen te hebben. Al deze maten worden aangegeven
door de Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN), die beleidsadviseur
van de overheid is. Afwijking van deze maatvoering zou van betekenis kunnen
zijn voor de subsidie verlening.
Brilhoek is heilige grond. Dit betekent dat de archeologie en de geschiedenis
die in de grond verborgen ligt, onaangetast moet blijven. Het maken van een
doorvaart of het realiseren van haventje behoren niet tot de mogelijkheden.
De kosten van het gehele traject worden vooral veroorzaakt door het aanbrengen
van de damwanden. Als het geheel met damwanden wordt voorzien dan bedragen
de kosten 8- 9,5 miljoen euro exclusief BTW. Als alleen in het centrum een
damwand nodig is kan het project ca 5 miljoen euro goedkoper.
Op de inspraak avond zijn vele vragen gesteld en door de bewoners vooral opmerkingen
gemaakt over het opschuiven van de Nieuw Overmeerseweg richting de woningen.
Er wordt gevreesd dat de huidige geluidsoverlast zich zal verergeren. De weg
ligt nu 28 meter van de gevels en zou na aanleg 21 meter van de gevel komen
te liggen. Door de begeleiders van de Stichting zal hier nader aandacht aan
besteed gaan worden. In het centrum van het dorp wordt vooral geklaagd over
trillingen in de huizen. Dit is waar de Overmeerseweg in een klinkerbestrating
overgaat. Ook hier zou het wenselijk zijn om bij verlegging rekening mee te
houden.