Het doel van de "Stichting
Vecht terug in het dorp Nederhorst den Berg" is om water terug te brengen
in de dorpskern. Na de demping van de Reevaart is de ruimtelijke structuur van
het dorp verloren gegaan en zijn vele vertrouwde elementen verdwenen. Hierbij
behoren de aanwezigheid van een typische Vechtbrug, het aan en afvaren van boten,
gelegenheid voor afmeren en fourageren, terrasjes aan het water. Het herinrichten
met water moet bijdragen aan herstel van de cultuurhistorische waarden, versterken
van de recreatieve mogelijkheden op de Vecht, zoals het faciliteren van een
passantenhaven. Door te komen tot een beperkte ontdemping van het oude tracé
van de Reevaart draagt dit bij aan het vitaliseren van het dorp, uitbreiding
van waterbergend vermogen van de Vecht en het mogelijk maken van een recreatie
transferium.
Uitgangspunt is dat de logistieke voorzieningen van het dorp niet worden aangetast.
De functie van het dorpsplein blijft in stand en de aanwezige parkeervoorzieningen
zullen niet minder mogen worden. Het zal geen beperkingen mogen geven aan het
doorgaande verkeer en de bevoorrading van de plaatselijke ondernemers.
Er wordt gestreefd naar invaart mogelijkheden vanaf de zuidkant voor schepen
met staande mast waarbij de mogelijkheid ontstaat om de dubbele ophaalbrug als
typische Vechtbrug te realiseren. Deze invaart zal dienen te leiden naar een
passanten haven die voor of in het dorp gerealiseerd zou kunnen worden.
Door het aanbrengen van een overkluizing in het dorp wordt een doorvaart voor
kleinere boten gerealiseerd en zal de overwelving in de bestrating het dorpsplein
een verlevendigend nieuw cachet geven. Nabij het dorpscentrum zal mogelijkheid
gerealiseerd worden voor het afmeren sloepen en kano's en het aanleggen van
een terras aan het water.
Vanaf de noordkant zal er invaart zijn voor boten met een doorvaart hoogte van
circa 2.40 meter met een aantal vaste bruggen. Bij het dorp zal een passantenhaven
en keer mogelijkheden geboden gaan worden. De kleinere boten als kano's en sloepen
zullen door het dorp kunnen doorvaren in zuidelijke richting.
Nederhorst den Berg is al
vanaf de Romeinse tijd een vestigingsplaats aan de Vecht en heeft vele historische
kenmerken, zoals het kasteel van de heerlijkheid Nederhorst ontstaan in de vroege
middeleeuwen. De geschiedenis van de Willibrordkerk, gebouwd op een terp, gaat
terug tot 700-800 na Christus. Het dorp behoort tot de oudste nederzettingen
langs de Vecht heeft in die tijd Werinon geheten van waaruit de kerstening van
midden Nederland heeft plaatsgevonden. Het centrum van het dorp wordt gevormd
door de Kerkstraat, de Brugstraat en de Voorstraat. Dit wordt als het historisch
centrum omschreven.
In Nederhorst den Berg zijn oude middeleeuwse kernen aan te wijzen. Overmeer
was een klein Vechtdorp gelegen aan de oostelijke Vechtdijk. Aan de Hinderdam
zijn de restanten van de eerste middeleeuwse afdamming van de Vecht te vinden
tegen oprukkend zeewater van de Zuiderzee. Het Hollands grensfort Hinderdam,
was van belang vanwege de strijd van patriotten tegen de Pruisische troepen
in 1787. Later als fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van
Amsterdam. Nederhorst den Berg heeft vele buitenplaatsen aan de Vecht gekend
waarvan de bekendste Petersburg geweest is gelegen tegenover Nigtevecht.
Water heeft in het verleden
het ontstaan van het dorp bepaald aan de rivier de Vecht waarbij een doorvaart
Nieuwe Vecht of Reevaart genoemd, een meander in rivier de Vecht heeft kortgesloten.
In opdracht van de bestuurders van de stad en provincie Utrecht bij resolutie
van 12 augustus 1628 werd een verbindingsvaart aangelegd, genoemd Nieuwe Vecht
of Reevaart. Deze vaart is gerealiseerd onder leiding van de bewoner van het
kasteel, Ambachtsheer van Nederhorst, Graaf Gerard van Rheede, waar de naam
van de vaart aan de te danken is. Deze vaart had een breedte van 25-30 meter
en bekorte de vaarroute voor het scheepvaartverkeer over de Vecht als verbindingswaterweg
tussen Utrecht en Amsterdam en Utrecht en de Zuiderzee. Voorts is deze verbinding
opgenomen in de plannen van de Keulse vaart, als verbinding van Amsterdam met
Duitsland.
Het dorp werd in tweeën gedeeld en de stad Utrecht heeft een brug gebouwd
om beide delen met elkaar te verbinden. De ophaalbrug die in het centrum van
het dorp was gelegen wordt als karakteristiek voor de Vecht gezien. Het was
een dubbele ophaalbrug die gedurende jaren een belangrijke inkomstenbron vormde
voor het dorp. Nederhorst den Berg heeft zich ontwikkeld mede dankzij het vaarverkeer
over de Reevaart.
Voor de passage van de brug werd voor het onderhoud tol geheven. Er was een
levendig vaarverkeer en het dorp profiteerde van deze drukte, schippers sloegen
bij handelaren en winkeliers langs de Reevaart proviand en scheepsbenodigdheden
in. Aan de plaatselijke bewaard gebleven historische bebouwing, die zich langs
de Reevaart heeft ontwikkeld, is een zekere welvaart af te lezen.
Naast de betekenis van de Reevaart als verbindingsvaart tussen Utrecht en Amsterdam
zijn ook de vervening, rietsnijders en hoepelbuigers van economische betekenis
geweest.
Door het ontstaan van het Merwedekanaal, nu Amsterdam-Rijnkanaal, werd de Reevaart
van minder belang voor het vervoer over water. De tol was niet meer voldoende
om zorg te dragen voor het onderhoud van de brug. De Stad Utrecht had weinig
belang meer bij de Bergse brug en wilde deze af- stoten. De provincie Noord-Holland
was niet geneigd de kosten over te nemen. Ook de gemeente Nederhorst den Berg
had geen belangstelling vanwege de financiële consequenties. De brug was
in slechte staat en er was dringend onderhoud vereist. De Vereniging voor Vreemdelingenverkeer
en de Vechtcommissie hebben zich nog tegen de afbraak van de brug en de demping
verzet omdat met het verdwijnen van de typische Vechtbrug het karakter van het
dorp verloren zou gaan. Een dubbele ophaalbrug is immers karakteristiek voor
de Vechtdorpen, in ieder dorp van Muiden tot Utrecht is een dergelijke brug
aanwezig.
Deze oorspronkelijke vaart
staat symbool voor de ontwikkeling van het gebied. Als economische factor van
betekenis voor het transport van goederen en mensen vanuit Amsterdam en de rest
van Noord Holland met Utrecht en het achterliggende gebied. Deze vaart is in
eerste instantie gebruikt als vaarweg van zand uit 's Graveland naar Amsterdam,
voor de stedenbouwkundige ontwikkeling. Voorts is die vervolgens gebruikt voor
het transport van turf, bij de vorming en ontvening van de Ankeveense en Kortenhoefse
plassen Blijk en Spiegelpolder. Daarna is de vaart en de Vecht van betekenis
geweest voor de ontwikkeling van de wasserijen. Het gebied is daarvoor uitgekozen
vanwege de goede kwaliteit van het te gebruiken oppervlaktewater als waswater.
De was werd per schip naar de steden als Amsterdam en Utrecht vervoerd.
Het gebied is als weestandslinie opgenomen geweest in de Nieuwe Hollandse Waterlinie
waarbij de Reevaart in de Tweede Wereldoorlog tweemaal gebruikt is voor het
inunderen van het achterliggende gebied.
Demping Reevaart
De ophaal brug kon niet meer open en was ongeschikt voor de aanvoer van bouwmaterialen
voor de nieuwe te ontwikkelen woonwijk. Hiervoor werd een dam aangelegd in de
Reevaart. De ontwikkeling van het wegverkeer, de dominantie van de dertig meter
brede vaart, waarin voorts sprake van ernstige vervuiling was, versterkte de
discussie om uiteindelijk tot volledige demping over te gaan. Er waren in dit
weinig draagkrachtige dorp onvoldoende financiële middelen beschikbaar
om tot een gedeeltelijke demping en herinrichting over te gaan. Voorts was daar
in de jaren zestig weinig maatschappelijke draagkracht voor. Uiteindelijk is
in 1969 het grootste deel van de Reevaart gedempt en de brug en brugwachterwoning
gesloopt. Vervolgens is in de jaren tachtig het noordelijk deel gedempt. De
daarna uitgevoerde inrichting heeft de ernstige schade aan de ruimtelijke structuur
niet kunnen wegnemen. Een belangrijk deel van het karakter van het dorp is weg.
Verschillende historische aspecten zijn verloren gegaan: het water met al zijn
natuurschoon en levendigheid met name de gezichtsbepalende brug met zijn brugwachterhuis
is uit het hart van het dorp verdwenen. Op de Website van onze stichting www.nieuwevecht.nl
is veel beeldmateriaal te zien van voor de demping. In de bijlagen wordt hiervan
een impressie gegeven. Na de demping is een fantasieloze vlakte ontstaan, die
niet de invulling heeft gekregen zoals in een nota van 1953 werd beoogd (deze
nota is op onze website terug te vinden). Met het verloren gaan van de verbinding
met de Vecht wordt de huidige situatie wel getypeerd als een zielloos dorp.
Aangegeven wordt dat de natuurlijke structuur en ruimtelijke ordening van het
dorp verloren is gegaan, kenners spreken zelfs van verwoesting.
Het dorp heeft geen enkele aansluiting gevonden bij de renovatie van de Vecht
zoals die gestalte heeft gekregen met het "Restauratieplan van de Vecht".
De dorpskern mist de toeristische en recreatieve mogelijkheden die de Vecht
elders biedt. De dorpskern zou bij uitstek die gelegenheid kunnen bieden aan
varende recreanten en andere toeristen en passanten. Voor het in stand houden
van de bestaande voorzieningen, zoals horeca en winkelstand, zal dat in de toekomst
van levensbelang kunnen zijn.
Nederhorst den Berg is altijd
sterk verbonden geweest met water en heeft zich in belangrijke mate ontwikkeld
dankzij het water en de verbinding met de Vecht. Nederhorst den Berg heeft gedurende
50 tot 100 jaar ruimte geboden aan vele wasserijen die met het Vechtwater regionaal
aangevoerde was reinigden en bleekten. Deze industrie is bijna verdwenen, het
heeft echter een aantal verwaarloosde en verpauperde gebouwen en lege plaatsen
achtergelaten. Momenteel is er geen enkele beleving met water in het dorp. Aan
de westelijke kant ligt het met de rug naar de Vecht en aan oostelijke zijde
naar de Spiegel en Blijkpolder waar vanaf de weg nauwelijks nog zicht op is.
Voor de ontwikkeling van het dorp, zal gekeken moeten worden hoe water weer
een element in het dorp kan gaan vormen in relatie met de bestaande bebouwing.
De demping van de Reevaart heeft niet alleen voor de beleving van Nederhorst
den Berg grote negatieve betekenis gehad, doch ook heeft de demping afbreuk
gedaan aan de allure en uitstraling van de Vecht als vaarwater en rivier. Om
die reden ondersteunt "De Vechtplassencommissie" de inspanningen om
de rivier de Vecht weer door Nederhorst den Berg te laten stromen.
Aansluiting bij regionale en landelijke ontwikkelingen.
De Vecht heeft zijn oorspronkelijke grandeur terug gekregen in de afgelopen
decennia. Vele landgoederen zijn gerestaureerd en in oorspronkelijke staat teruggebracht.
De alom gerespecteerde Vechtplassencommissie heeft daar een belangrijke mate
aan bijgedragen.
In samenwerking tussen het Rijk, de provincies Noord Holland en Utrecht, en
diverse Vecht gemeenten is door het Hoogheemraadschap Amstel Gooi en Vecht het
Restauratieplan Vecht uitgevoerd en is een aanzienlijke landschappelijke en
water kwalitatieve verbetering tot stand gekomen.
In de streek van de Vecht worden thans door vele instituten onderzoek gedaan
naar de regionale betekenis van de Vecht en het achterliggende gebied.
Door de Provincie Utrecht is in samenspraak met de provincie Noord Holland gekomen
tot een Vechtvisie waarbij een afweging gemaakt wordt tussen gewenste maatschappelijke
ontwikkelingen zonder afbreuk te doen landschappelijke waarde van het gebied.
Door Natuurmonumenten is een rapport opgesteld "Geld als water" waarbij
de economie van de Vechtstreek als uitgangspunt is genomen om de economische
betekenis van water uit te drukken.
De Vechtstreek is onderdeel van het Groene Hart en de Nieuwe Hollandse waterlinie,
waardoor het gebied landelijk gewaardeerde betekenis gekregen heeft. In de "Voorloper
Groene Hart" worden diverse uitgangspunten geformuleerd zoals, cultuurhistorie
en recreatie. Hierbij zal het ruimtelijk beleid zich moeten richten op realiseren
van een recreatief routenetwerk en het ondersteunen van recreatietransferia.
In het Noordvleugeloverleg is in "Verleiding van het Metropolitane Landschap"
aangegeven dat er gezocht moet worden naar kwaliteit van het leefmilieu en er
gelet de klimaatontwikkeling een wateropgaaf ligt. In het Metropolitane Landschap
liggen opgaven van waterberging en zal gezocht moeten worden naar economische
dragers waarbij recreatie en toerisme kansrijk zijn.
De Vecht heeft zijn oorspronkelijke
grandeur terug gekregen in de afgelopen decennia. Vele landgoederen zijn gerestaureerd
en in oorspronkelijke staat teruggebracht. De alom gerespecteerde Vechtplassencommissie
heeft daar een belangrijke mate aan bijgedragen.
In samenwerking tussen het Rijk, de provincies Noord Holland en Utrecht, en
diverse Vecht gemeenten is door het Hoogheemraadschap Amstel Gooi en Vecht het
Restauratieplan Vecht uitgevoerd en is een aanzienlijke landschappelijke en
water kwalitatieve verbetering tot stand gekomen.
In de streek van de Vecht worden thans door vele instituten onderzoek gedaan
naar de regionale betekenis van de Vecht en het achterliggende gebied.
Door de Provincie Utrecht is in samenspraak met de provincie Noord Holland gekomen
tot een Vechtvisie waarbij een afweging gemaakt wordt tussen gewenste maatschappelijke
ontwikkelingen zonder afbreuk te doen landschappelijke waarde van het gebied.
Door Natuurmonumenten is een rapport opgesteld "Geld als water" waarbij
de economie van de Vechtstreek als uitgangspunt is genomen om de economische
betekenis van water uit te drukken.
De Vechtstreek is onderdeel van het Groene Hart en de Nieuwe Hollandse waterlinie,
waardoor het gebied landelijk gewaardeerde betekenis gekregen heeft. In de "Voorloper
Groene Hart" worden diverse uitgangspunten geformuleerd zoals, cultuurhistorie
en recreatie. Hierbij zal het ruimtelijk beleid zich moeten richten op realiseren
van een recreatief routenetwerk en het ondersteunen van recreatietransferia.
In het Noordvleugeloverleg is in "Verleiding van het Metropolitane Landschap"
aangegeven dat er gezocht moet worden naar kwaliteit van het leefmilieu en er
gelet de klimaatontwikkeling een wateropgaaf ligt. In het Metropolitane Landschap
liggen opgaven van waterberging en zal gezocht moeten worden naar economische
dragers waarbij recreatie en toerisme kansrijk zijn.
De Hollandse Waterlinie
was een militaire verdedigingslinie uit 1815 tussen de Zuiderzee en de Biesbosch.
Het gebied strekt zich uit van Gorinchem naar Muiden. Van Utrecht tot Muiden
wordt het gebied gevormd door de Vecht en de Vechtstreek, de Oostelijke Vechtplassen
en de Horstermeer. Door Minister Plasterk is het gebied in 2009 uitgeroepen
tot Rijksmonument , waarmee dit 't grootste Rijksmonument is.
De Reevaart vormde voor de demping een belangrijk onderdeel van deze beschermingslinie.
In 1940 en 1945 is er in Nederhorst den Berg gebruik gemaakt van inundatie met
het onderwater zetten van de Horstermeer. In dit gebied zijn er vele bunkers,
kazematten of groepsbeschermingsplaatsen. Langs het tracé Reevaart zijn
er nog een aantal van terug te vinden. In Nederhorst den Berg zijn een tweetal
forten, aan de noordzijde fort Hinderdam en aan de zuidzijde fort Kijkuit. De
Reevaart vormde een belangrijke verbindingsroute over water tussen beiden. Ten
noorden van Nederhorst den Berg is er een samenloop met de stelling van Amsterdam.
Door weer water als vaarwater door Nederhorst den Berg te brengen, wordt de
oude zichtlijn van de Nieuw Hollandse Waterlinie in dit gebied in ere hersteld.
Nederhorst den Berg zou met de bestaande historische bebouwing een belangrijke
ondersteuning kunnen geven aan de doelstelling om de Waterlinie tot beleving
te brengen. Vele recreatieve mogelijkheden liggen hier lokaal tot de mogelijkheden.
Het Gewest Gooi en Vechtstreek streeft ernaar om de Nieuwe Vecht als gedeeltelijke
ontdemping van de Reevaart in het wensbeeld voor de Nieuw Hollandse waterlinie
op te nemen die een onmisbare schakel vormt in het visualiseren van deze oude
beschermingslinie.
Er zijn diverse nota's van de Provincie Noord Holland die van toepassing zijn
op dit project. Deze allen leiden tot de conclusie dat de ruimtelijke invulling
zal dienen plaats te vinden in de Structuurvisie Noord Holland die in 2010 vastgesteld
zal gaan worden.
Het Waterplan van de Provincie
Noord Holland is 16 november 2009 vastgesteld. Het kent een groot aantal waterdoelen
waar de ruimtelijke consequentie integraal afgewogen zullen worden in de Structuurvisie.
Onderscheiden worden een aantal doelen die van wezenlijke toepassing zijn op
het project water in Nederhorst den Berg terug te brengen. In het gebied ligt
een wateropgave voor de Horstermeer- en de Horn- en Kuyerpolder die verlicht
zou kunnen worden door het realiseren van circa 3 hectare waterberging in de
boezem van het gebied, rivier de Vecht.
De Reevaart is ooit gedempt vanwege de ernstige vervuiling van de Vecht. Na
uitvoering en voltooiing van het "Restauratieplan van de Vecht" is
de rivier in oude luister hersteld, tot zover de herinrichting van Nederhorst
den Berg niet heeft plaats gevonden. Bij gebruik van de vaarverbindingen in
het gebied moeten de kleine vaartuigen op de Vecht een omweg maken van minstens
1 uur langs Nigtevecht. Door aanleg van de nieuwe vaarverbinding door Nederhorst
den Berg is de ecologische belasting van de Vecht langs Nigtevecht minder belastend
hetgeen zal leiden tot een betere waterkwaliteit.
De Reevaart of Nieuwe Vecht is van grote economische betekenis geweest voor
de ontwikkeling van Nederhorst den Berg, welke na de demping is weggevallen.
Water als economisch drager komt niet beter tot uitdrukking dan in dit project
waarbij de bestedingen van de recreant en de toegenomen aantrekkelijkheid van
het dorp borg zullen staan voor het in stand houden van de bestaande voorzieningen
en een nieuwe impuls zullen geven aan de lokale middenstand.
De Vecht heeft een belangrijke functie als recreatieve vaarverbinding lokaal
en bovenlokaal. De rivier kan lokaal gebruikt worden als onderdeel van de vaarverbinding
vanaf Loosdrecht naar Naarden en weer terug via 's- Gravelandse vaart, voor
het maken van dagtochten, door Natuurmonumenten de "Groene ruggengraat"
genoemd. Bovenlokaal vormt de rivier de verbindingsweg tussen de Friese en Hollandse
meren en Zeeland. In deze route is behoefte aan toeristische en recreatieve
mogelijkheden en recreatietransferia. Voorts heeft de Vecht onvoldoende afmeervoorzieningen
en gelegenheid tot het foerageren en overnachten. Nederhorst den Berg kan aan
al deze elementen een oplossing bieden. Het project om water in het dorp terug
te brengen biedt alle mogelijkheden om dit waterdoel te realiseren.
Aan de cultuurhistorische
doelen voldoet Nederhorst den Berg meer dan in vele kringen wordt beschouwd.
Als oudste vestiging aan de Vecht daterend vanaf de Romeinse tijd, met een kerk
die de oudste van Noord Holland is en een zeer waardevol oud kasteel wordt het
dorp op de Cultuurhistorische waterkaart aangeduid. Op de legenda Cultuur-historische
locaties wordt Nederhorst den Berg van hoge tot zeer hoge waarde getypeerd.
Geografisch wordt het gebied van hoge waarde geacht terwijl het zuidelijk deel
van het dorp archeologisch van waarde wordt gezien.
Voor een integrale aanpak van meerdere waterdoelen leent het project om de rivier
de Vecht weer door Nederhorst den Berg te laten stromen zich uitmuntend om als
zodanig in de structuurvisie op te nemen.
Diverse elementen die in
deze nota van waarde worden geacht zijn in Nederhorst den Berg als oorspronkelijke
Vechtgemeente terug te vinden. De archeologische waarde van de Vechtstreek komt
juist in dit dorp tot uitdrukking. De zeer oude bewoningssporen in het gebied
zijn door kerk en kasteel zichtbaar gebleven. Het dorp lag aan een oude gedempte
trekvaart waardoor een karakteristieke lintbebouwing ontstaan is. Na de demping
zijn de historische structuurlijnen zodanig zichtbaar gebleven dat de bestaande
ruimtelijke structuur als ernstig beschadigd ervaren wordt. De Vecht wordt als
zeer oude waterweg beschouwd waar de Romeinen gebruik van maakten om handel
te drijven met de handelaren uit Friesland. De gedempte Reevaart heeft daar
jarenlang deel vanuit gemaakt. Als men spreekt van dorps DNA dan is dit in Nederhorst
den Berg het water geweest, waar de beleving totaal van verdwenen is. Het gebied
behoort tot veenrivierenlandschap waar door de eeuwen heen in Spiegel en Blijkpolder,
Ankeveense plassen veen gewonnen is. Als men spreekt over oeverwallen en zandruggen
dan zijn deze in het dorp te vinden waar de Willibrordkerk op zo'n oude zandrug
gebouwd is. De Reevaart heeft van oorsprong een betekenis gehad in de Nieuw
Hollandse Waterlinie, er staan nog meerdere bunkers of groepsschuilplaatsen
langs de door de Reevaart gevormde lintbebouwing. De Reevaart is gebruikt als
water om het achterliggende gebied te inunderen. Nederhorst den Berg behoort
tot het gebied van de Nieuw Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam.
De Reevaart is voorts van betekenis geweest als trekvaart die diende als verbindingsvaart
tussen Utrecht en Amsterdam. Doch is eerder gebruikt en tot ontwikkeling gekomen
als afvoerroute van het zand uit 's-Graveland om dit, voor de bouw van de grachtenpanden,
naar Amsterdam te vervoeren.
De beleidslijn van de Provincie Noord Holland om de oude trekvaarten te reconstrueren
en te behouden teneinde te komen tot een beleefbare en bruikbare historische
infrastructuur van vaarwegen langs de hoogtepunten uit de gouden eeuw komt hier
tot zijn recht. Zeker als dit is ter bevordering van ruimtelijke kwaliteit,
waterberging, recreatievaart en toerisme.
Nederhorst den Berg maakt onderdeel uit van het nationaal landschap het Groene
Hart en de Nieuw Hollandse Waterlinie. Nederhorst den Berg streeft ernaar in
de toekomst als pittoresk rivierdorp te worden gekarakteriseerd zoals Loenen,
Vreeland, Maarsen, Nigtevecht, Weesp en Muiden.
De gemeente Wijdemeren en
de bewoners van Nederhorst den Berg willen bijdragen aan de doelstelling van
de Provincie Noord Holland de grootste watersport provincie van Nederland te
worden. Bij het bevorderen van toerisme en recreatie wordt zeker een economisch
doel beoogd. Door het lokaal en boven lokaal gebruik van de Vecht wordt een
bovenregionale toeristisch belang bereikt.
Vele buitenlanders maken gebruik van huurboten uit Loosdrecht of Nieuwegein
om langs de Vecht te trekken naar de historische locaties in de Vechtstreek
en Amsterdam. Daarbij wordt veelal gezocht naar recreatietransferia om vanaf
de Vecht de achterliggende gebieden te bezoeken. Vanaf Nederhorst den Berg naar
de 's Gravelandse landgoederen van Natuurmonumenten worden de prachtige veenplassen
van Ankeveen gepasseerd. Aansluitend hierop hebben de mogelijkheden van 't Gooi
een grote aantrekkingskracht.
In samenwerking met diverse partijen in de watersport wordt met de ILG AGV gezocht
naar nieuwe vaarverbindingen in de Vechtstreek om gehoor te geven aan de maatschappelijke
behoefte met kleine vaartuigen dagtochten te maken en recreatieve voorzieningen
zoals fort Uitermeer te benutten. Bij het tot stand komen van deze vaarverbindingen
biedt het realiseren van een Nieuwe Vecht als vaarverbinding aanvullende recreatieve
en toeristische mogelijkheden.
Bij verstedelijking van het platteland en een grote recreatieve trek uit de
stad kan dit gebied een rol vervullen voor de inwoners van de grote steden aan
de Vecht zoals Amsterdam en Utrecht. Hierbij wordt invulling gegeven aan de
zogenaamde Recreatie om de Stad (RodS) projecten
Dit project tot gedeeltelijke ontdemping van de oude reevaart in Nederhorst
den Berg biedt ruimte aan de kwaliteitsverbetering van het toervaartnet in de
Vechtstreek en de Loosdrechtse Plassen. Deze nieuwe vaarverbindingen worden
in samenwerking met meerdere partijen en ILG AGV uitgewerkt, waarbij aan knelpunten
voor de kleine recreatievaart ruimte wordt geboden. Daarbij staat de mogelijkheid
open om een jachthaven of passantenhaven aan de zuidzijde van Nederhorst den
Berg in te richten, waar grote behoefte aan is op de Vecht alleen al in het
kader van het noord-zuid vaarverkeer.
Nederhorst den Berg heeft met zijn ligging aan de Vecht en de Spiegel en Blijkpolder een groot aantal watersportondernemers die ermee gediend zijn als het dorp verder ontwikkeld wordt met het inbrengen van water. Het bieden van overnachtingsmogelijkheden in een nieuw te realiseren passantenhaven leidt tot versterking van de horeca, die daar dringend behoefte aan heeft. Voor het in stand houden van het sociale en maatschappelijk leven van de dorpsgemeenschap vervult de horeca een onmisbare rol. De plaatselijke middenstand voor de food en non-food sector kan een noodzakelijke impuls voor het in stand houden niet ontberen.
In de structuurvisie zullen
de ruimtelijke aspecten van de bovengenoemde nota's tot een invulling dienen
te komen waarbij gestreefd wordt naar een integrale aanpak. Daar waar waterberging
zoals hier voor 3 hectare integraal met meerdere waterdoelen gerealiseerd kan
worden zou de provincie trekker kunnen zijn. De Provincie vervult vanwege de
complexiteit deze trekkersrol reeds in de Horstermeer, waar waterberging gerealiseerd
moet worden naast verdrogingsbestrijding van de omringende polders. De combinatie
met dit project kan mogelijk een synergetisch effect hebben.
De structuurvisie streeft naar een integrale gebiedsontwikkeling. De hierboven
genoemde elementen en waterdoelen zoals waterberging, toerisme en recreatie,
cultuurhistorie, economie, versterken van het nationaal landschap Groene hart
en Nieuwe Hollandse waterlinie, dienen daarbij van betekenis.
Aangegeven wordt dat de identiteit van de Vecht versterkt moet worden als ook
die van de Stelling van Amsterdam en de Waterlinie. Het streven om weer water
door het dorp Nederhorst den Berg te brengen wordt ondersteund door de Vechtplassencommissie
en past geheel binnen de door de provincie geformuleerde doelstellingen.
In de metropolitane landschappen, in de directe omgeving van stedelijk gebied
zoals hier op enkele kilometers van Amsterdam, streeft de Provincie naar gedifferentieerde
recreatiemogelijkheden. De ontdemping van een gedeelte van de Reevaart, genoemd
Nieuwe Vecht, past uitstekend in het te ontwikkelen regionaal routenetwerk van
recreatieve verbindingen voor wandelen, fietsen en varen. Het zou een schitterende
locatie zijn om een recreatietransferia of recreatieknooppunten in te richten.
De "Nieuwe Vecht" biedt uitstekende kansen aan het Recreatie om de
Stad programma.
De Gemeente Wijdemeren is een fusie-gemeente in 2002 gevormd uit de Gemeenten Loosdrecht, 's Graveland en Nederhorst den Berg. Het bestaat voorts uit de kernen Kortenhoef en Ankeveen. De financiële situatie is weinig fortuinlijk zodat Wijdemeren als enige Noord Hollandse gemeente onder financieel Provinciaal toezicht staat. De Stichting "Vecht terug in het dorp Nederhorst den Berg" heeft onlangs een stimuleringssubsidie van de Gemeente Wijdemeren ontvangen en onderhoudt goede contacten met het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad. Er is sprake van een informele ambtelijke ondersteuning. Thans heeft de Gemeente in voorbereiding een structuurvisie, een waterplan en diverse bestemmingsplannen. Afgesproken is dat ernaar gestreefd wordt deze plannen van het burgerinitiatief in de gemeentelijke plannen op te nemen. Het Gemeentebestuur wacht voorts belangstellend en gericht af met welke concrete plannen in samenspraak met de bevolking gekomen kan worden. Bij de verkiezingen in maart 2010 is door een aantal politieke partijen de plan vorming tot de "Nieuwe Vecht" opgenomen in het verkiezingsprogramma. Een aantal van deze politieke partijen vormen thans het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders.
Het Rijk, de provincies
, het samenwerkingsverband Interprovinciaal Overleg (IPO) de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen gemeente hebben in 2003 een
overeenkomst ondertekend, welke het Nationaal Bestuursakkoord Water genoemd
(NBW) wordt. Partijen moeten met elkaar in 2015 maatregelen getroffen hebben
om een in 2050 op orde zijnd watersysteem te realiseren gelet de te verwachten
klimaatverandering, bodemdaling en zeespiegelstijging. Door het KNMI zijn een
aantal scenario's van klimaatverandering uitgewerkt waarbij in de uitwerking
van het NBW gekozen is voor het middenscenario. In het kader van deze klimaatverandering
wordt rekening gehouden met extreme neerslag, hetgeen zal leiden tot grote wateroverlast.
Hieraan ligt een kwantitatieve wateropgave ten grondslag die heeft geleid tot
een zoekopdracht naar gebieden die geschikt zijn voor grootschalige waterberging.
Bij het nieuwe waterbeheer van de 21ste eeuw wordt een oproep gedaan om gebruik
te maken van de eeuwen oude geschiedenis van het water die in het landschap
opgesloten ligt. Cultuurhistorie en landschappelijke identiteit kunnen een belangrijke
rol spelen in de vormgeving en de grootscheepse herinrichting van het watersysteem,
waarin ruimte voor water het leidende principe is. Het waterbeleid is daarmee
een culturele opgave en geen technische.
Het Waterschap Amstel Gooi
en Vecht (AGV) is betrokken bij de deelstroomgebiedvisie (DSGV) Amstelland dat
gelegen is in de provincies Utrecht en Noord Holland. Het Waterschap draagt
in zijn algemeenheid zorg voor om het watersysteem in te richten volgens de
vigerende normen en zal adequate voorzieningen nemen voor het vasthouden, bergen
en afvoeren van het oppervlaktewater door het watersysteem. De wateropgaven
van de provincie Noord Holland zijn in het gebied van de Vechtstreek 800 hectare.
Rond Nederhorst den Berg ligt er een wateropgaaf voor diverse polders als de
Kortenhoefse plassen, de Stichts Ankeveense plassen, de Hollands Ankeveense
plassen, Meeruitendijkse polder en de Horn en Kuyerpolder. Voor een aantal van
deze polders is de wateropgaaf ondergebracht in de Horstermeer, waar een piekberging
van 52 hectare wordt aangegeven.
Geconcludeerd wordt dat de planvorming in de Horstermeerpolder achterblijft
in het NBW tijdspad van realisatie tot 2015, door het ontbreken van draagvalk
en consensus.
Naast deze grootschalige oplossing wordt door AGV voor haar resterende wateropgave
gezocht naar fijnmazige waterberging, die verweven wordt in een ruimtelijke
functie. Hierbij wordt gedacht in stedelijk gebied aan een grachtengordel, een
herontwikkeld haven gebied of drijvende woningen, en in landelijk gebied aan
peilverhoging, flexibel waterpeil, verbreden van waterlopen en kleinschalige
waterbergingsgebieden.
In het gebied waar deze visie beoogd water te creëren wordt gesproken van
het watergebiedsplan Oostelijke Vechtplassen. Het ontdempen van een deel van
de oude Reevaart tot de " Nieuwe vecht" leidt tot een vaart van 2.267
kilometer met een gemiddelde breedte van 10 meter, hetwelk leidt tot een extra
waterbergingscapaciteit van de Vechtboezem van 3 hectare. Dit oppervlak zal
mede bepaald worden door het oppervlak van de jachthaven voorzieningen. Dit
zal een bijdrage kunnen leveren aan het zoeken naar fijnmazige waterberging
in Amstelland en een oplossing kunnen bieden aan de wateropgaaf van AGV en de
provincie Noord Holland. Mogelijk dat het kan leiden tot verlichting van de
wateropgaaf van de Horstermeerpolder, de Kortenhoefse plassen en de Horn en
Kuyerpolder. Voorts kan gekomen worden tot herstel van de cultuurhistorische
waarden in Nederhorst den Berg.
Nederhorst den Berg ligt
binnen het gebied van het Waterschap Amstel Gooi en Vecht(AGV). AGV is eigenaar
van de Vecht en voert vaar- en vaarwegbeheer uit. Het Waterschap AGV kent regelgeving
en een aantal instrumenten om uitvoering te geven aan het haar toegewezen beleidsterrein.
Hierbij zijn vooral de Keur ( een soort grondwet van het waterschap), het Waterbeheerplan
en de watergebiedsplannen van betekenis.
De Keur bevat de gehele regelgeving voor het waterbeheer van het gebied van
AGV. Een van de belangrijkste regels is dat er geen demping van water mag plaats
vinden zonder compensatie. Door elders in de waterstaatkundige hydrologische
eenheid te komen tot het creëren van nieuw water wordt er zorg voor gedragen
dat het waterbergend vermogen van deze hydrologische eenheid gehandhaafd blijft.
Door te komen tot ontdemping van een deel van de gedempte Reevaart ontstaat
er in de boezem ruimte om elders te dempen ten dienste van mogelijk te realiseren
bouwfaciliteiten. Door hiervoor een vergoeding te vragen kan een financieringsbron
voor de ontdemping in Nederhorst den Berg gerealiseerd worden. Meerdere partijen
denken eraan om hiervoor een "Waterbank"op te richten. Gedacht wordt
bijvoorbeeld aan de bouwplannen in Muiden voor het realiseren van voorzieningen
voor de snelweg A1.
In het Waterbeheerplan wordt gewezen op de primaire reguliere taakstelling van
AGV zoals watersysteem beheer, afvalwater zuiveren. Thans onderzoekt AGV de
mogelijkheden om knelpunten in het boezemsysteem op te lossen. Daarnaast worden
onderscheiden de maatschappelijke neventaken zoals vaarwegbeheer, recreatief
medegebruik en natuurbeheer. Ter zake van het nautisch vaarwegbeheer ontwikkelt
AGV als hoofdlijn criteria voor het meefinancieren van openbare aanlegplaatsen
en werkt mee aan (meefinancieren van) de realisatie van meer servicepunten langs
vaarwegen. AGV bevordert de toename van de recreatievaart en de verbetering
van gebruiksmogelijkheden wanneer daarnaast ecologie, natuur, cultuurhistorie,
landschap of stadsschoon kunnen gedijen.
Het Waterschap ook nog wel Hoogheemraadschap genoemd onderscheidt landschappelijk
en cultuurhistorisch zeer waardevolle gebieden waaronder de Vecht. AGV geeft
als wensbeeld aan dat waterbeheer en het watererfgoed worden gezien als meerwaarde
van de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving. Inwoners en bezoekers van
het gebied ervaren de wateren, dijken, gemalen, sluizen en bruggen als een onmisbaar
onderdeel van het landschap en cultuurhistorie. Bij de planvorming voor herinrichting
herstel en renovatie van water en dijken houdt AGV altijd rekening met de cultuurhistorische
en landschappelijke waarden.
De watergebiedsplannen voor
het gebied van de Vecht behoren tot de gebiedsplannen van de noordelijke en
oostelijke Vechtplassen. Deze gebiedsplannen zijn enkele jaren geleden tot stand
gekomen en dateren van voor het tijdstip dat het burgerinitiatief van start
is gegaan. Er wordt naar gestreefd om de Nieuwe Vecht als waterweg in de nieuw
te vormen plannen van het Waterschap te laten meenemen.
De Vecht heeft als rivier
de afgelopen 15 jaar in het middelpunt van de belangstelling gestaan. In samenspraak
met alle aanliggende gemeenten, het Rijk, de twee provincies Utrecht en Noord
Holland en het waterschap AGV is er een Restauratieplan de Vecht (RPV) ontwikkeld.
Vanwege de verwaarloosde toestand van de oevers en de ernstig vervuilde bodem
was er bij alle partijen behoefte om deze oude en waardevolle rivier in ere
te herstellen. Helaas is men er niet altijd in geslaagd de gewenste en noodzakelijke
afmeervoorzieningen en ligplaatsen tot stand te brengen. Thans is het laatste
stadium van dit plan in werking getreden met het baggeren van de bodem van de
rivier. Doch wil men de rivier de Vecht in ere herstellen dan zal redelijkerwijs
niet ontkomen mogen worden aan het herstel van de cultuurhistorische waarden
in Nederhorst den Berg met het realiseren en terughalen van een oude doorgaande
vaarverbinding, waarmee deze plaats weer een aloud vechtdorp kan worden. De
oude Reevaart sloot een meander in de Vecht kort. Het herstel van een deel van
de Reevaart bekort de vaarroute langs de Vecht. Deze bocht in de Vecht rondom
Nederhorst den Berg neemt bij een normale vaarsnelheid van 9 kilometer een tijdsbestek
van 1 uur in beslag. Door het realiseren van een korte vaarroute voor de kleinere
schepen door Nederhorst den Berg zal er in deze bocht van de Vecht een geringere
vaar maar ook ecologische belasting van het water plaatsvinden.
De Vecht is een open boezem en heeft bij Nigtevecht een open verbinding met
het Amsterdam Rijnkanaal (ARK). De afvoer van het oppervlaktewater uit de boezem
van de Vecht geschiedt middels het ARK en het Noordzeekanaal naar IJmuiden.
Middels natuurlijk verloop, bij eb, en bemaling wordt het oppervlakte water
in de Noordzee geloosd. Bij sterke westen tot noordwesten wind stijgt het niveau
van de Noordzee dusdanig dat er niet geloosd kan worden. Enkele malen per jaar
stijgt daardoor het water in de Vecht met 10-20 centimeter.
Het tot stand komen van de "Nieuwe Vecht" in Nederhorst den Berg sluit
aan bij diverse doelstellingen van het waterschap AGV, zoals waterberging, herstel
cultuurhistorie, met passantenhaven realiseren van ligplaatsen, recreatie en
verminderen van de ecologische belasting van de rivier en kan leiden tot een
integrale aanpak van deze uitgangspunten.
In samenspraak met Rijk
en provincie Noord Holland is door de watersportorganisaties in 't Gooi en de
Vechtstreek een Wensbeeld geformuleerd voor het realiseren van diverse vaarroutes.
Vooral de toenemende behoefte aan het maken van dagtochten met kleine vaartuigen
als sloepen en kano's is inzet geweest om het gebied nader te onderzoeken. De
ontdemping in Nederhorst den Berg is in deze plannen opgenomen. Het maakt deel
van het routenetwerk dat de verbinding vormt vanaf de Loosdrechtse Plassen naar
het Eemmeer en via de Vecht weer terug. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de
's Gravelandse Vaart, Karnemelk sloot , de Naarder trekvaart en de nieuwe te
vormen verbinding met het Eemmeer.
Op de Vecht worden bij Nederhorst den Berg normaliter een 50.000 tot 70.000
vaarbewegingen per jaar waargenomen. Als hier 10-20 % behoefte heeft om de route
te bekorten via Nederhorst den Berg betekent dit voor het dorp het aantal van
10.000 passanten. De passantenhaven aan de zuidzijde biedt de gelegenheid voor
het afmeren van boten met een staande mast. Hier zal onder toezicht de gelegenheid
zijn voor haven faciliteiten als douches, toiletten, walstroom en internet.
Het aantal ligplaatsen zal circa 50 bedragen waarbij rekening gehouden wordt
met 2000 overnachtingen per jaar. Deze faciliteiten zijn uniek in de Vecht en
voorzien duidelijk in een dringende behoefte. Aan de noordzijde van het dorp
zal ervoor boten tot 2.40 m doorvaart hoogte afmeer voorzieningen gerealiseerd
kunnen worden terwijl in het dorp zelf gezocht wordt naar het afmeren van sloepen
en kano's.
De planvorming als onderdeel van het routenetwerk wordt vast gesteld in overleg
met de ILG commissie AGV (Inrichtingscommissie Landelijk Gebied Amstel Gooi
en Vecht, ingesteld door de provincie Noord Holland). In het ILG overleg heeft
de ontdemping in Nederhorst den Berg de code W16 gekregen.
De Vecht vormt in dit gebied de grens tussen de provincies Noord Holland en
Utrecht. De Inrichtingscommissie van de provincie Utrecht "Vecht en Weiden"
onderhoudt goede contacten met de Noord Hollandse commissie ILG AGV. Het bestuur
van de "Stichting Vecht terug in het dorp Nederhorst den Berg" heeft
ook bij de Utrechtse Inrichtingscommissie "Vecht en Weiden" haar ambities
kenbaar gemaakt. Bij de totstandkoming van het Utrechtse streekplan "Vechtvisie"
heeft de voorzitter mogen deelnemen aan de gedachten wisselingen hieromtrent.
De ontdemping in Nederhorst den Berg heeft als vaarverbinding voor de provincie
Utrecht vergelijkbare betekenis als voor de provincie Noord Holland.
De Vecht is een belangrijke
verbindingsvaart tussen de Friesche meren en IJsselmeer met de Zuidhollandse
en Zeeuwse wateren. Aangegeven is dat er op de Vecht sprake is van 50.000 tot
70.000 vaarbewegingen per jaar. Als hier 10-20 % behoefte heeft om de route
te bekorten via Nederhorst den Berg of om er gebruik te maken van de bestaande
voorzieningen zal dit voor het dorp het aantal van 10.000 passanten kunnen betekenen.
De economische positie van de middenstand kan hiermee duidelijk verbeterd worden.
Uit onderzoekingen van Recreatie Toervaart Nederland is een besteding van vijftig
euro per persoon vastgesteld. Met dit aantal bezoekende boten moet gedacht worden
aan een jaarlijkse besteding van een bedrag dat tussen een half en een miljoen
euro zal liggen. De positie van de huidige winkeliers en de horeca kan hiermee
versterkt worden. De plaatselijke horeca voorziening is van grote betekenis
voor de maatschappelijk cohesie van het dorp. Het is de lokatie waar door de
bevolking de onderlinge kontakten gelegd worden. Helaas heeft vooral de plaatselijke
horeca problemen zijn om zich te handhaven. Economische impulsen zullen een
belangrijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid van het dorp en het vitaliseren
van de gemeenschap.
Door een groep bewoners
is in samenspraak hun verontrusting uitgesproken over de uitstraling van Nederhorst
den Berg, die met de huidige inrichting ernstig afbreuk doet aan een rijk verleden.
Werd tot voor kort het dempen van water als een grote overwinning beschouwd
om droge voeten te verkrijgen, thans wordt het ontbreken van water als element
in de omgeving als gemis ervaren.
Uit cultuurhistorische overwegingen is het water als onlosmakelijk element verbonden
met de ontstaansgeschiedenis van de huidige inrichting en bebouwing. Het gebruik
van het water is in de huidige tijd van grote betekenis voor de recreatie en
de daaraan verbonden economie. Voor het in stand houden van de bestaande voorzieningen
van het dorp kan het van essentiële betekenis zijn om de huidige winkelstand
en horeca te handhaven, waarmee sprake is van economische vitalisering van Nederhorst
den Berg.
Door het creëren van afmeer voorzieningen dichter bij de dorpskern dan
nu en het realiseren van passantenhavens ontstaan er mogelijkheden voor de varende
recreant welke thans aan de Vecht beperkt aanwezig zijn. Daarmee wordt voldaan
aan de behoefte die alom als een probleem van de Vecht ervaren wordt. Door het
inrichten van een vaarweg door het dorp ontstaat er een kortere route voor de
kleinere boten als kano en sloep. Aan de andere kant ontstaat er een mooie vaarroute
rond het "eiland".
Nederhorst den Berg is gelegen in een centrale positie tussen Utrecht en Amsterdam,
tussen Loosdrechtse plassen en het IJsselmeer. Het dorp kan recreatieve mogelijkheden
bieden aan bewoners uit de grote steden en passanten. Vele bezoekers van watersportgebieden
uit Loosdrecht of Friesland, Zuid-Hollandse of Zeeuwse wateren passeren regelmatig
de Vecht op doortocht. Vele buitenlanders, waaronder uit Italië Duitsland
Japan, Verenigde Staten en Canada maken daarbij gebruik van gehuurde boten om
het waterland van Noord- en Zuid- Holland te bezoeken. Voor de kleine vaart
als kano's en sloepen ontstaat er een kortere verbinding als doorvaart vanuit
zuidelijke richting met de randmeren of via de 's Gravelandse vaart boezem de
Muidertrekvaart naar Naarden en Loosdrecht.
Nederhorst den Berg biedt uitmuntend de locatie om als recreatie transferium te functioneren om met kano fiets of lopend het achterliggende gebied van de Ankeveense en Kortenhoefse Plassen, de 's-Gravelandse landgoederen en de heidegebieden van het Gooi te bezoeken. De rijke historie van Nederhorst den Berg biedt ruimschoots gelegenheid om de geschiedenis van het dorp, de Vecht en het gebied te exposeren. De Willibordkerk en kasteel Nederhorst zijn als locatie daar uitmuntend voor geschikt.
Met het realiseren van een nieuwe waterverbinding in de Vecht onderdeel van de boezem van het Hoogheemraadschap Amstel Gooi en Vecht wordt voldaan aan de opgaaf om waterberging te faciliteren.
Door het dempen van de Reevaart
zijn in het dorp een aantal logistieke voordelen ontstaan die het maatschappelijk
niet meer mogelijk maken de oorspronkelijke vaart in oude glorie te doen herstellen.
Het zou ernstig afbreuk doen aan het maatschappelijk functioneren en is ook
niet noodzakelijk om de belangrijke elementen van deze oude vaarweg te doen
herleven. De visie om water van de rivier de Vecht (terug) te brengen in het
dorp Nederhorst den Berg richt zich op het oude tracé van de Nieuwe Vecht
ook wel Reevaart genoemd. Niet dat deze vaart in zijn oorspronkelijke breedte
van 30 meter terug komt doch een vaart van beperkte breedte het water die meanderend
wijze tussen de bestaande voorzieningen.
Voor het goede begrip wordt dan ook thans de naam "Nieuwe Vecht" gehanteerd.
Uitgangspunt zal zijn blauw voor groen, de bestaande grasvelden worden vervangen
door water waarbij een vaarweg ontstaat afhankelijk van de locatie van 6-10
meter, waarbij gebruik gemaakt zal worden van de nog aanwezige dijk van de Horn
en Kuyerpolder en nieuw aan te brengen kades.
Om tot herinrichting te komen wordt als uitgangspunt gekozen om de huidige pleinfunctie
te handhaven met behoud van het aantal parkeerplaatsen. Het doorgaande verkeer
mag geen belemmeringen ondervinden waarbij de bevoorrading van de lokale ondernemers
niet in gevaar komt.
De visie van het bestuur is om vanaf zuidelijke richting voor schepen met staande
mast een invaart mogelijk te maken met plaatsing van een dubbele ophaalbrug
de typische Vechtbrug. In het uit te graven weideland kan een passantenhaven
gerealiseerd worden voor mogelijk 20 boten met de daarbij behorende sanitaire
voorzieningen op de wal. Anderszins zal nabij het dorp een kleinere passantenhaven
of keer gelegenheid voorzien zijn.
Door het aanbrengen van een overkluizing in het dorp wordt een doorvaart voor
kleinere boten tot maximaal 1.40 m hoogte gerealiseerd en zal de overwelving
in de bestrating het dorpsplein een verlevendigend nieuw cachet geven. Nabij
het dorpscentrum zal mogelijkheid gerealiseerd worden voor het afmeren sloepen
en kano's. Hier zal de gelegenheid voor het aanleggen van een terras aan water
ontstaan.
Vanaf de noordkant zal invaart mogelijkheid bieden aan boten met een doorvaart
hoogte van circa 2.40 meter waarbij een aantal vaste bruggen noodzakelijk zullen
zijn. Bij het dorp zal een passantenhaven en keermogelijkheden geboden gaan
worden. Voor de sanitaire voorzieningen zou gebruik gemaakt kunnen worden van
de faciliteiten van Watersportvereniging "De Spiegel". De kleinere
boten als kano's en sloepen zullen door het dorp kunnen doorvaren in zuidelijke
richting en kunnen aansluiten op de zuidelijke invaart route om aansluiting
te vinden op de Vecht.
Het bestuur van de "Stichting
Vecht terug in het dorp Nederhorst den Berg" wordt gevormd door een aantal
vertegenwoordigers van diverse verenigingen in Nederhorst den Berg als representant
van de diverse belangen die ten aanzien van dit project van belang zijn. Daarbij
worden onderscheiden , de watersportvereniging De Spiegel, de Historische Kring,
de plaatselijke winkeliers en middenstand, De IJsclub.
Daarnaast zijn enkele burgers erbij betrokken om borg te staan voor de belangen
van de plaatselijke bevolking.
De Stichting onderhoudt goede kontakten met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond,
Hiswa en het ILG AGV.
De Stichting heeft een website : www.nieuwevecht.nl en heeft middels meerdere
publicaties in de plaatselijke pers haar gedachten over water terug brengen
in het dorp kenbaar gemaakt aan de plaatselijke bevolking. Daar zijn vele positieve
reacties op ontvangen. Het burgerinitiatief kan rekenen op een brede steun van
de plaatselijke bevolking, naast een scepsis hoe een en ander te realiseren.
Het bestuur heeft van de gemeente Wijdemeren een stimuleringssubsidie ontvangen
in het kader van een burgerinitiatief.
De financiële positie van de jonge Gemeente Wijdemeren is dusdanig weinig draagkrachtig dat voor planvorming en uitvoering weinig impulsen te verwachten zijn. Het plan overstijgt in feite de belangen van de plaatselijke overheid evenals de bestuurlijke en financiële mogelijkheden. De ontwikkeling van de plannen passen voortreffelijk in de Provinciale beeldvorming van het landelijk gebied, evenals die van het Rijk neergelegd in de uitgangspunten Mooi Nederland. Ook de Vechtplassencommissie ondersteunt de plannen in Nederhorst den Berg. De Europese Unie kent vele subsidiabiliteiten voor uitvoering van plannen die met realisatie van water te maken hebben. Voor het ontwikkelen van de plannen en in beeld brengen van de mogelijkheden zijn kontakten gelegd met Professor Riek Bakker als landschapsarchitect en Hylkema consultants uit Utrecht. Doch voor het opstellen van concrete plannen en het uitwerken van de mogelijkheden zijn financiën noodzakelijk die thans niet ter beschikking staan. Door het KF Heinfonds uit Utrecht is in aanvang en ter aansluiting op andere te ontvangen subsidies een bedrag van vijfduizend euro toegezegd. Het kfHeinfonds richt zich uitsluitend tot belangen in de provincie Utrecht en erkent hiermee dat deze ook gediend zijn door het project in Nederhorst den Berg. Ook binnen de voorzieningen van ILG bieden de voorschriften geen faciliteiten voor planvorming doch uitsluitend voor uitvoering. Voor de ontwikkeling van de plannen is het van grote waarde dat de uitgangspunten om water terug te brengen in het dorp Nederhorst den Berg worden opgenomen in de plannen van Provincie, Waterschap en Gemeente. Het bestuur van "Stichting Vecht terug in Nederhorst den Berg" is katalysator in dit proces spant zich in om de verantwoordelijke overheid te wijzen op de mogelijkheden om het door haar ingezette beleid hier nader te concretiseren. Voor verdere planvorming zal de "Stichting Vecht terug in Nederhorst den Berg" er naar streven middelen te accrediteren om tot planvorming te komen en een overheid te activeren op te treden als trekker van dit project.